Tips för att skriva följebrev

Behöver du inspiration kring vad som bör ingå i följebrev till förlag? Här följer åtta punkter som jag tycker är viktiga att tänka på:

  • Presentera dig utan att dra upp hela ditt livs historia och irrelevant information. Eller inled direkt med en mening som skapar intresse kring ditt manus.
  • Sälj gärna in handlingen ungefär som en baksidestext. Väck nyfikenhet. Spoila inte slutet eller för mycket av intrigen. Hämta inspiration genom att läsa massor av baksidestexter. Förlagen vill tänka själva, så skriv hellre underhållande än att göra onödigt djupa analyser i denna del av brevet. Men det hänger till stor viss på genre förstås.
  • Lyft fram manusets styrkor, helst utan att det blir alltför säljigt. Gestalta hellre än att skriva överdrivet skrytigt. Vad drev dig att förmedla manusets budskap? Vad vill du ge läsarna, vad ska de tänka och känna? Vad kan du bidra med i bokfloden? Är manuset baserat på en sann berättelse? Låt det framgå i vilken genre du skrivit. Om du planerar att skriva en hel serie så berätta det. Och superviktigt: Hur skiljer sig ditt manus från mängden? Mutar det kanske in ett speciellt geografiskt område eller ett tema som få har skrivit om tidigare? Har du en unik berättarstil? Är ditt manus aktuellt just nu av någon anledning?
  • Sälj in dig själv. Varför ska de investera i just dig? Det handlar i första hand om att visa vem du är, t ex att du är seriös och kan producera i hyfsad takt. Om du är trygg med att tala inför publik, trivs i intervjusituationer, gillar marknadsföring, har ett eget nätverk i sociala medier eller annan plattform och är lätt att samarbeta med så skadar det inte om det kommer fram. Du säljer inte bara in ett fantastiskt manus utan ett helt paket med en författare som är representativ, kul att jobba med och som är beredd att lägga ner ansträngning på sin karriär.
  • Följebrevet är ingenting du skriver på en halvtimme och bara skickar in. Fila på det tills det känns helt rätt och sant för dig och ditt manus. En tumregel är att hålla sig till en A4 sida men det är förstås inte hugget i sten.
  • Anpassa gärna utifrån vilka mottagare du skickar till. Precis som när man söker jobb så skadar det inte att skriva någon mening som är personligt riktad till respektive företag för att visa att du har koll på deras utgivning eller det arbete de gör. Men skriv ingenting som du inte verkligen menar. Varför skulle du och ditt manus passa just hos dem?
  • Anpassa gärna följebrevet via tonalitet. Om du skrivit ett humormanus eller en feelgood så kanske brevet bör skrivas med lätt hand för att i viss mån gestalta din berättarstil. Medan du kanske väljer en helt annan ton och språklig klädnad om du skrivit ett mörkt familjedrama. 
  • Glöm inte att bifoga dina kontaktuppgifter, ev. inkluderat webbsida och officiella sidor i sociala medier, om du har.

Vet att ovan kan ge prestationsångest som tusan men ha skoj och känn dig lekfull så kommer det bli bra. Varmt lycka till!
/Catrine