Ibland är det svårt att hitta rätt i floden av skrivhandböcker. Här kommer en snabböversikt hämtad från min egen bokhylla:
Konsten att berätta en historia. Anders Sundelin. Det här är ett gediget verk som jag kan ana att det ligger massor av arbete bakom. Om du söker en konkret bok om hur man gestaltar, lägger perspektiv och liknande så är den inte något förstahandsval. Du kan inte spontant dyka ner när du vill lösa ett problem. Däremot är den intressant att läsa för att utveckla kunskap generellt. Författaren delar i stora drag upp sin struktur i att börja en historia respektive att avsluta den. Jag gillar boken på grund av alla intressanta författarintervjuer och för att en mängd exempel och citat väcker inspiration.
Story Engineering, Larry Brooks. Aldrig har så många polletter trillat ned som första gången jag läste Story Engineering. Jag blev tipsad av förlagschefen på HarperCollins Nordic att läsa den. Hon sa att den skulle få himlen att öppna sig för mig, precis som den gjort för de flesta andra som hon bett att läsa den. Även de mest erfarna och stora författarna brukar få något lyriskt i blicken när de nämner den här boken. Och mycket riktigt. Den är galet lärorik och på hög nivå. Det enda negativa är att den är som amerikansk facklitteratur brukar kunna vara. Det är alltså en massa babblande innan den kommer till sak. Men Brooks är förlåten. Han får det mesta med berättarstruktur att bli enkelt och lätt. Boken fokuserar mycket på ”hjältens resa” och karaktärsutveckling kopplat till vändpunkter i dramaturgi. Men boken innehåller mycket mer än så. Du får tydliga punktlistor och massor av tips som förenklar ditt skrivande. Jag återkommer till den här boken ofta och är så glad att jag har den. Tyvärr finns den i inte översatt till svenska, men den har en engelska som är lätt att förstå.
Lär dig skriva spännande. Olov Svedelid. Det här är ingen omfattande bok sett till antal sidor, men den får med några av de viktigaste aspekterna av att skriva spännande. Dessutom ingår det noveller som exempel. En bok som framförallt passar den som är ny på att skriva i spänningsgenren.
Att skriva börjar här, version 2.0. Maria Küchen. Den här boken har använts en hel del på skrivarkurser, men det är ingen konkret och tydlig bok att slå i för att lära sig skrivteknik. Boken innehåller huvudrubriker som Journalistik, Serier, Översättning, Skrivarkurser, Litteraturkritik mm. Jag upplever den som en aning splittrad men det finns många guldkorn att hämta om man läser den med nyfikenhet.
Gestaltningsbibel. Elisabeth Akteus Rex. I tre böcker som är små och praktiska att ha med sig, listas i uppslagsform förslag på gestaltning av känslor. Du får exempel på sätt att visa varje känsla i dialog, kroppsliga uttryck, röst och ton. Dessutom får du för varje känsla förslag på klichéer att undvika och förslag på synonymer. Jag tycker att böckerna framförallt funkar bra för den som är nybörjare, men vem kör inte fast ibland? Tro bara inte att det som tas upp i gestaltningsbiblarna ingår i någon sorts ram för vad som är gestaltning. Du kan gestalta på enormt många fler sätt, inte minst via stämningar, inre monolog, selektiv och subjektiv perception, undertext och så vidare. Jag tolkar dock att författarens avsikt är att böckerna ska vara en utgångspunkt som sätter igång tankeverksamhet och som sådana funkar de fint. Hon har dessutom lämnat utrymme efter varje känsla, för att vi själva ska kunna lista egna förslag.
Så gör jag, konsten att skriva. Bodil Malmsten. Det här är en inbunden bok med tjocka blad i inlagan, vackra foton och kapitelrubriker i färg. I baksidestexten står det att boken är ”… en lärobok, en handbok med erfarenheter, verktyg, redskap, råd, tips, exempel …” Men om du söker en konkret handbok bör du vara medveten om att ”Så gör jag” främst kretsar kring Bodil Malmsten själv och inte penetrerar skrivteknik i lika hög grad som många andra skrivhandböcker. Huvudfokus ligger inte på läsarens behov av kunskap utan mer på vad författaren känner för att uttrycka, tycker jag. Därför är titeln passande. Boken är fin och fungerar utmärkt att ge bort i present till någon som gillar Bodil Malmsten och som tycker om att skriva.
Konsten att döda, Så skriver du en kriminalroman. Sören Bondeson. Den här boken är uppskattad av många. Själv blev jag mest irriterad första gången jag läste den och tyckte den var grymt överskattad. I dag gillar jag den bättre. Framförallt tycker jag att den ger bra grundläggande kunskap om dramaturgi, dialog och perspektiv. Därför kan den vara läsvärd även om du inte skriver i spänningsgenren.
Skriv på! En handbok i skrivandets konst. Elisabeth George. En klassiker och en av mina absoluta favvisar bland skrivhandböcker. Jag återkommer till den då och då, framförallt på grund av de underbart välskrivna exempel som ingår. Ingen bok omfattar precis allt, men här finns massor av lärdom att hämta. Alla borde ha den i bokhyllan! Boken tar upp grunderna i skrivteknik men på ett klokt sätt som påminner, inspirerar och kan väcka nya insikter även hos erfarna författare.
Tre enkla regler finns inte – en romanskola. Elisabeth Norin
Det här är kanske inte den mest underhållande skrivhandboken att läsa och jag håller inte med författaren om allt. Men plussidan väger upp. Boken täcker det mesta inom skrivteknik och den innehåller övningsuppgifter för den som vill utvecklas. Ett ambitiöst, omfångsrikt och
imponerande verk.
Ja, det var en del av de handböcker som jag plockat ut från min bokhylla. Inom kort lägger jag ut fler. Här hittar du boktips för research och inspiration. Och här hittar du böcker om att marknadsföra, bygga författarplattform mm.
Självklart kan jag inte undgå att berätta om min egen skrivhandbok ”Fängsla dina läsare, väck spänning och berör på djupet”. Jag har ju skrivit just den handbok som jag själv alltid har saknat. Till min hjälp har jag haft en mängd författare och manusutvecklare som alla bidragit på temat att gripa tag om läsare och att beröra på djupet. ”Fängsla” är underhållande och används på universitetsnivå i kreativt skrivande.
Du hittar den på Adlibris och på Bokus där du kan läsa baksidestexten. Här hittar du ett smakprov ur ett kapitel och kan läsa innehållsförteckningen.
För dig som har skrivit ett tag och vet hur svårt det är att hitta oväntade vändningar, överraskande inledningar och intelligenta twister i slutet av manus, tipsar jag om ”Överraska dina läsare”. Den är lättläst, underhållande och behändig att ha med sig. Och jag törs lova att den maxar din inspiration!
Vill du komplettera läsande med att gå en distanskurs? På grundläggande nivå rekommenderar varmt jag den här heltäckande kursen hos lektören Jenny Sandberg. Jag bidrar som gästlärare i flera lektioner.