Skriv spännande, ett konkret exempel

I exemplet ska vi skriva en scen i en thriller. Texten är hämtad ur ”Fängsla dina läsare, väck spänning och berör på djupet” och visar sådant som redan har förklarats i föregående kapitel. Nu går vi inte in på sådant som att varje scen bör ha syfte, konflikt osv. utan fokuserar på spänningsteknik.

Låt oss hitta på att Lisas syster försvann för ett år sedan när någon drog in henne i en vit skåpbil. Bästa väninnan, Nathalie, har hjälpt till med att spåra vittnet ”Greven” och Lisa har stämt möte med honom i ett gathörn. Greven sågs i närheten av den plats där systern försvann, men gav inte något signalement när han hördes som vittne. Lisa tänker att han kanske var hotad men förhoppningsvis kan berätta något för henne, som han inte vågade säga till polisen.

Denna bakgrund får knappast läsaren att sitta på nålar, eller hur? Nu gäller det att fundera på hur du kan krama ur så mycket som möjligt av scenens potential. Här kommer planeringstipsen:

Bädda och bygg upp för det som ska ske. Det här är något som ofta synliggör en skillnad mellan nybörjare och erfarna författare. Den som har skrivit länge brukar lära sig hur viktigt det är att saker inte bara händer. Då går vi miste om massor av spänning. I vårt aktuella exempel väljer vi att bädda för scenen genom att i ett tidigare kapitel gestalta att Greven verkar nervös när Lisa ringer och vill träffa honom. Vi väljer också att bädda genom att låta Lisa bestämma sig för att hon bara kommer att prata med honom på öppen gata. Inte en chans att hon tänker följa med Greven någonstans. I samma stund som hon tänker så förstår läsaren att det är precis vad som kommer att ske. Hon kommer att bryta denna överenskommelse med sig själv och hon kommer att få betala ett pris för att hon gör det. Nu blir det lite mer intressant.

Fundera på om vi kan använda sceneriet och tidpunkten för att höja spänningen? Var det rätt val att låta Lisa och Greven träffas i en stad? Blir det skillnad om mötet sker mitt i natten? Spelar årstiden någon roll? Fotspår i snö kanske kommer att få betydelse, eller Lisas klackar som ekar mot en stentrappa eller fastnar mellan kullerstenar och gör det svårt att springa?

Fängsla läsaren genom att medvetandegöra och skruva upp risker. Väninnan Nathalie kanske påpekar att det kan vara farligt att åka ensam. Greven lät ju orolig under mobilsamtalet. Tänk om han var avlyssnad. Förstora gärna upp farorna lite till. Väninnan påpekar att det under de senaste åren har skett flera överfall i staden dit Lisa ska åka. Men Lisa åker förstås ändå. Vi har ju satt något på spel. Hon har chans att få information om sin syster.

När man blir rädd är alla sinnen på spänn. Kan vi skildra Lisas perception för att visa vart hon riktar sin uppmärksamhet medan hon promenerar till mötet? Skapas stämning genom att hon hör en kyrkklocka slå ödsligt i fjärran eller genom att vinden framkallar ett vasst gnisslande i en markis? Kanske ser hon en vit skåpbil passera längs gatan? Just en sådan som hennes syster försvann i, tänker den uppmärksamme läsaren. Eller, hur blir stämningen om vi använder brist på sådant som ljud, dofter och synintryck? Allt kanske är onaturligt tyst?

Vi har tidigare i boken varit inne på att dra ut på spännande scener och hålla nödvändiga men tråkiga scener korta. I det här fallet väljer vi att brodera ut scenen genom att ställa Lisa inför en valmöjlighet där hon beslutar sig för att ta en genväg och vika av in på en gränd. Kan vi låta oron i hennes inre komma fram genom det hon lägger märke till i det yttre, till exempel mörka hålrum och prång där faror skulle kunna hota?

När Lisa har kommit halvvägs ångrar hon sig när hon märker att fasadbelysningen är trasig, men hon skulle bli försenad om hon vände om. Kanske hör hon något som prasslar eller ljudet av steg bakom sig? Lisa reagerar genom att öka farten och hon fortsätter in i mörkret. Efter att Lisa har kommit ut ur gränden hör hon en melodi från ett öppet fönster. Har hon inte hört den tidigare i något sammanhang? Tonerna får henne att börja tänka på något som Greven sa när hon ringde och stämde träff. Hon börjar ana att det är något som inte stämmer. Kanske borde hon strunta i alltsammans, men hon måste ju ta reda på vad som hänt systern. Vi har nu spätt på hennes inre konflikt och melodin kanske var en återkommande trigger.

Fängsla läsaren genom kast mellan känslor. Kanske lägger vi in lite trygghet genom att Lisa pratar med Nathalie i mobilen. Sedan, just när hon lägger ner mobilen i handväskan så … BAM. Någon sliter tag i Lisas arm och drar in henne i en portuppgång. Och där tycker jag att vi avslutar kapitlet för att få en cliffhanger.

I inledningen till nästa kapitel står en man framför Lisa med jackans luva neddragen och ansiktet dolt i skugga. Med viskande röst förklarar han att han är Greven, men är övervakad och att de måste skynda sig om hon vill veta vad som hänt hennes syster. Är det verkligen Greven? Lisa kan inte känna igen rösten när han viskar. Vi har skapat spänning genom ovisshet.

Lisas inre konflikt är en sak, men hur kan vi väcka motstridiga känslor också inom läsaren? Törs Lisa följa med när Greven säger att han har något att visa henne? Å ena sidan blir läsaren nyfiken på vad han har att visa. Å andra sidan vill den inte att hon ska följa med. Eftersom Greven tar en stor risk som träffar Lisa för att berätta vad som egentligen hände, väljer hon att följa med genom huskroppen och vidare nedför en smal trappa. Just när dörren öppnas mot ett parkeringsgarage kommer hon på vad det var Greven sa i mobilen som inte stämde. Sedan ser hon den vita skåpbilen …

Kanske visar det sig att Nathalie är förrädare och har lurat Lisa i en fälla. Hon har något gammalt agg till båda systrarna och vill hämnas. Dessutom visar det sig i slutet att orsakerna till hämndlystnaden är så välgrundade att vi faktiskt byter sympati från Pia till Nathalie i den överraskande slutscenen. Ja, det blev ett grovt tillyxat och komprimerat exempel men du fattar principen.

Kom ihåg!
Bygg upp förväntan. Väck nyfikenhet. Skapa osäkerhet.
Hemligheter är ett exempel på sätt att väcka nyfikenhet.
Går det för lätt för romanfigurerna? Ge dem dilemman, måla upp alternativ eller påminn om risker och konsekvenser. Gestalta deras inre konflikter.
Skruva upp mer nerv mellan romanfigurer.
Ha i bakhuvudet att väcka frågor hos läsaren.

Många fler tips på teknik plus en hel idébank för att väcka spänning, oavsett genre, hittar du i Fängsla dina läsare. I Överraska dina läsare  får du teknik för att kläcka idéer och bli en mästare på föra bakom ljuset. Dessutom får du inspiration till max för att hitta oväntade vändningar, överraskande slut och sköna twister. På ”Fängslas” Fb-sida får du skrivtips varje vecka.

Behöver du grundläggande kunskap om författarteknik så rekommenderar jag distanskursen hos Skrivfokus som drivs av pedagogen och diplomerade lektören Jenny Sandberg. Där bidrar jag med flera lektioner i form av peppande filmklipp.

Låt det smattra om tangenterna och ha skoj!
/Catrine