Tio tips för att skriva spännande

Det här gäller inte bara dig som skriver thrillers. Olika former av spänning är viktigt inom många skönlitterära genrer. Få längtar efter att läsa en seg och tråkig bok.

Sätt något på spel direkt
Lägg sedan till faktorer för att göra situationen värre. Visst känns det extra gripande om det visar sig finnas ett dagis i byn som håller på att bli omringad av skogsbränder? Att Stina blir kidnappad kanske berör mer om det sker dagen innan hon ska gifta sig? Och bara Stina känner till den underjordiska gång som skulle kunna rädda dagisbarnen. Ja, du fattar.

Väck nyfikenhet genom ovisshet
Vad finns i källaren som alla undviker att gå ned i? Får hjälten och hjältinnan varandra på slutet trots alla hinder? Kommer barnet att börja gråta och avslöja gömstället?

Väck nyfikenhet genom romanfigurernas hemligheter
Hur kommer Lotta att reagera när hon får veta att Stefan lever dubbelliv? Vågar grannen berätta om det han såg genom fönstret?

Utnyttja alla möjligheter att göra dina planteringar spännande
Förekommer det mystiska personer, kryptiska meddelanden, alternativa kärlekspartners, skumma meddelanden eller liknande i ditt manus? Kan du skruva upp spänningen lite till genom att bädda för dem tidigare i din text?

Ge läsaren alternativ
Vem är det som lägger blommor på hjältinnans garageuppfart varje natt? Om läsaren har tre personer att välja på blir det genast mer spännande än om de bara är två. Det här är en enkel grej som många missar.

Använd dualism som skaver
Det finns alltid skillnader mellan hur människor är och hur vi vill vara. Utnyttja det till att stegvis avtäcka vilka dina romanfigurer är under ytan. Låt dem kämpa hårt via yttre attribut och dialog för att visa upp en falsk bild av sig själva. Hos läsaren väcker det spänning kring frågan vad som kommer att hända om fasaden spricker.

Låt tiden vara nära att rinna ut
Hjältinnan i ditt romantiska drama kanske springer med fladdrande kjolar och våta kinder längs kajen. Om mannen hon älskar hinner stiga ombord på fartyget får hon aldrig se honom igen.

Kasta läsaren mellan känslor
När vittnet blir avsläppt på säker adress och stänger ytterdörren bakom sig börjar läsaren andas ut. Just då skymtar en skugga i hallspegeln. Mördaren är redan i huset.

Låt läsaren veta sådant som inte romanfiguren vet
Hjältinnan riskerar att förlora jobbet om hon lyssnar på kollegan som ljuger. Vännens avgörande brev ligger oöppnat på hallbyrån. Dessutom vet läsaren att det finns det en bomb på bussen som hjältinnan just klev på.

Gör den egna vardagen spännande för att få in extra nerv och känsla i din text
Här är några reflektioner som tidigare publicerats i ett gästblogginlägg hos Ann Ljungberg:

Alla tror att tjejen före dig i kassakön bara har en yogamatta i väskan, men du förstår ju att det även får plats minst ett avsågat hagelgevär där.

Du märker inte att fiket tystnar när du ställer researchfrågor till polisens forensiker om blodmönster och likstelhet.

Du utvecklar intressant lyftteknik när du lastar in varor i bilen utanför Ica Maxi, eftersom du egentligen försöker lista ut hur man på bästa sätt baxar in en död kropp i bagageutrymmet.

När du kör hem tänker du att mannen i bilen bakom ser alldeles för normal ut. Han måste vara en hitman.

Självklart blir vardagen mer spännande genom kamp mot klockan. Lyckas du inte rädda frysvarorna ur den varma bilen inom 15 sekunder kommer verandan att sprängas.

En stund senare sparkar du upp dörren till grovköket och kastar dig in med två fingrar formade till en pistol. Du måste ju få veta hur det känns.

På kvällens dejt ställer du frågor av typen ”Skulle du helst dö av att ramla ner i random slukhål när du rymmer från din sadistiske kidnappare eller för att någon lömsk person har gjort din brödrost strömförande?”

Vardagen blir helt enkelt lite intressantare när man klurar på synopsis!

Missa för tusan inte nyhetsbrevet om du vill ha skrivtips och inspiration ca en gång i månaden!
🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *