Boktips, utgivning, plattform, sälj mm

Under fliken ”Handböcker i skrivteknik” hittar du böcker om, ja skrivteknik helt enkelt. Nedan får du tips om böcker för marknadsföring, författarplattform, utgivning och liknande. Alla riktar sig inte specifikt till författare, men kan vara användbara ändå.

Kulturarbetarboken av Björn Lundén
Om du som författare är egen företagare är denna bok nästan ett måste. Jag är usel på ekonomi och lämnar bort min bokföring, men det som står här vill jag ha översiktlig kunskap om . Det kanske inte är världens mest underhållande ämne, men författaren skriver lättbegripligt och tydligt.

Lyckas som författare och Lyckas med bokutgivning av Lars Rambe, Sölve Dahlgren och Ann Ljungberg
Om du är ny på bokutgivning och byggande av författarplattform, så får du inte missa dessa böcker. Ja, du ser ju hur sönderläst mitt ex av den ena är. Även om du inte är nybörjare blir du påmind och får inspiration inför boklansering. Dessa böcker överlappar varandra en del och personligen gillar jag ”Lyckas med bokutgivning” bäst, men det är en smaksak. Båda är urbra!

bokförsäljningSälj så det ryker, så fördubblar mästarna sin försäljning av Bruce King
Själv behöver jag handböcker i detta ämne, mer för att ladda och samla mod än för kunskap om teknik. Här är ett exempel på bok som ligger på en, i mitt tycke, grundläggande nivå. Den är lättläst och tydlig men knappast revolutionerande. Jag har framförallt med den här som ett exempel.

typografisk handbokTypografisk handbok av Christer Hellmark
Den här boken är en klassiker och ett måste om du jobbar med typografi. Men även du som vill lära dig grunder för att sätta snygga och korrekta inlagor, bara är nyfiken eller vill ha den som uppslagsverk bör ha den i bokhyllan. Användbar, tydlig och gedigen!

Mediababe, Jacqueline KothbauerMediababe, 9 steg till spännande jobb och nya kunder av Jacqueline Kothbauer
Mitt ex av den här boken har några år på nacken och jag vet inte om den finns i någon nyare upplaga. I vilket fall som helst är det min favvisbok när det gäller att marknadsföra sig och bygga författarplattform. Att den inte riktar sig speciellt till författare spelar ingen roll. På ett enkelt och lättläst sätt blir du guidad i att bygga ditt personliga varumärke och att skapa synlighet i media. Och jag bara älskar böcker med tydliga punktlistor!

Förverkliga din bokdröm av Kristina Svensson och Joanna Björkqvist
Här får du grunderna i att ge ut en bok på egen hand, mixat med berättelser från författare som delar med sig av sina erfarenheter. Mitt ex av boken är inte helt aktuellt, men det gör inte så mycket. Boken passar urbra för den som är nybörjare och vill ha inspiration till egenutgivning.

Våga stå upp, bli en roligare talare av Karin Adelsköld
Jag väljer att ha med den här boken eftersom den hjälpt mig att blir trygg och ha kul när jag pratar inför publik, utan att jag för den skull försöker vara rolig. Som författare har vi dessutom en hel del teknik att lära av stå upp-komiker, tycker jag. Läs gärna kapitlet som Pia Lerigon bidrar med i min skrivhandbok Överraska dina läsare, så förstår du vad jag menar. Det handlar om hur vår hjärna fungerar när det gäller förväntningar, något vi kan ha nytta av när vi vill lägga ut villospår och leverera oväntade vändningar i alla genrer. Adelskölds bok är även bra rent allmänt om du vill vrida om i skallen så du ser det lustiga i detaljer.

Krister Gidlund, Släpp skrivandet lossSläpp skrivandet loss, Bokutgivningens nya villkor av Krister Gidlund
Det märks att mitt ex av den här boken har några år på nacken, men jag gillar den. Gidlund beskriver bokbranschen initierat och via personligt berättande. Om du är ny som författare och vill få en inblick i förlagsvärlden är det en liten och lättläst bok att plocka med i varukorgen nästa gång du handlar böcker.

Konsten att bli karismatisk med retorikKonsten att bli karismatisk – med retorik, av Nina Buchaus
Med den här boken om retorik kan du snappa upp tips som stärker innan du ska upp på scenen och prata om din bok, ta emot litteraturstipendium eller vad du nu ska hålla för framförande. Själv tycker jag att grundläggande kunskap om kroppsspråk och andning har hjälpt mig att bli trygg och ha skoj när jag pratar inför publik.

lanseringLaunch (…) av Jeff Walker
Jepp, detta är amerikanskt och undertiteln är så lång att jag inte ens orkar skriva ut den. Jeff Walker är en av de första och största på att marknadsföra via nyhetsbrev och han har en formula för att göra produktlansering lönsam. Den här boken, som är på engelska, beskriver detta. Innehållet är jättebra vad gäller den kunskap som förmedlas, men personligen föredrar jag att se Jeff Walker på Youtube istället. Det är en mycket förtroendeingivande och skicklig marknadsförare som gör sig bra i videoklipp. Jag upplever honom som äkta, passionerad och med genuin vilja att hjälpa andra människor att lyckas professionellt. Rekommenderas!

Skriv din bok och sälj den, Dag ÖhrlundSkriv din bok och sälj den av Dag Öhrlund
Den här boken kompletterar de om utgivning som jag redan har nämnt ovan. Här ingår till exempel råd kring vad du som blivande författare bör tänka på innan du kontaktar förlag och hur refuseringsbrev kan tolkas. Det är en omfattande bok som täcker in mycket, men personligen gillar jag skildringarna av misstag som författaren gjort. Många liknande böcker missar den delen, men om du siktar på att bli författare kan du räkna med att det blir tokigt ibland. Det är mänskligt att vara naiv när man är ny i en bransch. Vi behöver alla vara medvetna om det så vi kan rusta oss. En rad välkända författare ger tips till dig som är nybörjare.

Qoola kvinnor, Boosta din businessBoosta din business, 30 Qoola Qvinnor delar sina bästa marknadsföringstips
Ja, innehållet framgår av titeln. Det är en inspirerande bok för dig som vill nå ut som småföretagare, till exempel som författare. Här får vi ta dela av olika vinklar av ämnet och det är förstås individuellt vad vi som läsare har nytta av, men jag läser ett kapitel då och då för att bli inspirerad.

Skriv, sälj & bli lönsam, så lyckas du som frilansjournalist, av Camilla Björkman
Som framgår av titeln vänder sig den här boken till journalister som vill arbeta sig uppåt och sälja in artiklar till tidningar. Men jag tycker att varje författare som vill sitta i en tv-soffa eller se sitt ansikte i tidningarna borde köpa den. Här får vi initierade strategier från någon som kan tidningsbranschen och har lärt sig genom erfarenhet. Framförallt är det en toppenbra bok för oss som tycker det där med sälj är urläskigt. Den är tydlig, konkret och riktigt underhållande att läsa.

Jag uppdaterar med fler böcker efter hand. Här hittar du böcker om skrivteknik och här hittar du böcker för inspiration och research.