20 tips mot skrivkramp

Innan vi kommer till den seriösa listan med 20 tips, tänkte jag avslöja fyra knep som inte har hjälpt mig det minsta mot skrivkramp och fyra saker som däremot har funkat helt lysande för att elda på mitt skrivande. (Exemplen är tidigare publicerade i ett gästblogginlägg hos Ann Ljungberg.) 

Affirmationer
Ni vet det där med positiva budskap som ska upprepas för att bli till sanningar i hjärnan. Som före detta kurator har jag hjälpt många att hitta affirmationer som känns rätt för dem. För egen del? Inte lika lätt. Jag klistrade texten ”JUST DO IT!” på min laptop. Smart … verkligen. Dessa ord kan ju faktiskt betyda att jag måste kolla Facebook utan dröjsmål, behöver städa skrivbordet omedelbart, bör äta en kaka genast. Ja, ni fattar.

Belöningar
Provade att lova mig själv en kaka i belöning för varje färdig A4-sida. Ha! Who was I kidding? Vill se den gladiator som skulle kunna hindra mig från att äta kaka när jag behöver äta kaka. Och att bara ta en … 

Mål
Jag är en överambitiös människa. Tänk dig alla överambitiösa personer du hittills har träffat gånger tio. Vi snackar därför orimligt höga delmål. Bara för att jag ville skriva tio sidor om dagen på min debutroman betydde inte det att jag någonsin hann skriva så många. Misslyckanden kan leda till prestationsångest och besvikelse, och vi vet ju alla vad det kan göra med kreativiteten. Långsiktiga resultatmål och dagliga ambitioner funkar bättre för min del. 

Överenskommelse med anhörig om handgripliga påtryckningar
Vissa dagar skulle jag hellre simma bland krokodiler än sätta igång datorn. Då kunde det hjälpa om min sambo helt enkelt släpade mig till tangentbordet, hotade med att äta upp mina kakor om jag inte skrev, tryckte på knappen och öppnade mappen med min text. Så fort jag såg gårdagens arbete upptäckte jag alltid något att redigera och sedan blev det en framtida svårighet att slita mig från texten. Obs! Kom ihåg att fastställa gränser om du testar denna metod. Att gömma någons hallonbakelse … sånt kan faktiskt utlösa krig på riktigt! 

Att prioritera skrivtid
Fysisk träning kan man få av att jogga runt och stoppa sina flyers i folks brevlådor. Att skippa tv-tittande, nöjen och social kontakt är lätt när skrivande är det roligaste som finns. Ändå vill jag vifta med ett varningens finger. Släkt och vänner kan vara bra att höra av sig till någon gång om året. Dessutom blir man yr av att minska sin sömn och det är inte till gagn för skrivandet, såvida du inte skildrar en romanfigur som är allmänt trögtänkt och förvirrad förstås. I synnerhet bör man komma ihåg att ens sambo faktiskt inte bara är en främmande figur som sköter hushållet. De fyra saker som för min del funkar helt lysande mot skrivkramp är nämligen musik, poesi, natur och framförallt kärlek. Massor av kärlek.

20 TIPS FÖR ATT BOTA SKRIVKRAMP
Här kommer listan med tips. Prova dig fram för att hitta vad just du behöver och kicka prestationsångesten i rumpan.

Skapa rutiner. Boka av tid och skriv på samma tider så blir det till slut konstigt att inte skriva.

Ta hjälp att sätta igång, t ex en påminnelse i mobilen, kanske en vän som ringer 5 minuter innan skrivpasset ska börja eller någon i hemmet som trycker igång din dator.

Inled med att redigera föregående kapitel. Vips är du inne i bubblan.

Byt ut tankar. Ändra ”måste” till ”vill” osv. Släpp prestationskrav genom att tänka att du minsann ska skriva massor av urdålig text. Redigera kan du göra senare.

Belöna dig själv. ”Efter 400 ord får jag äta choklad och kolla Facebook.”

Hitta passion i manusets budskap. Vad fick dig att börja skriva?

Ställ frågor som drar igång inspiration. Vad är syftet med den här scenen? Vad skulle hända om de gjorde tvärt om? Vad tänker mina romanfigurer som de inte vill visa? Vad skrämmer dem? Hur vill de påverka andra? Du kan säkert hitta på frågor som triggar igång just dig.

Kräv att få vara ifred. Stäng av mobilen, stäng dörren om dig och be ev. familj att hålla sig undan.

Skriv på nya platser. Du kanske får lättare att skriva på biblioteket eller på ett fik?

Hitta dina triggers. Själv läser jag dikter eller lyssnar på musik för att få feeling.

Gör monotona saker. Att måla ett staket kanske är precis vad som krävs för att komma på massor av inspirerande idéer.

Ställ en tickande äggklocka på 20 minuter och tokskriv.

Sätt rimliga mål som passar just dig. Låga kan göra att inget händer. Höga kan ge prestationsångest. Bryt ner i delmål.

Ställ rimliga krav. Om du haft en stressig dag kanske du behöver låta hjärnan vila med meditation eller en promenad före skrivpasset.

Anlita en skrivcoach för regelbundna samtal om ditt manus.

Åk på skrivkurs eller skrivretreat.

Testa en app, t ex WriteoMeter, och utmana dig själv.

Använd alla små pauser i vardagen. När du är riktigt fast i skrivbubblan finns det risk att du betraktar allt som inte är ditt manus som hinder.

Skicka kapitel till en vän på bestämda dagar om du behöver en deadline.

Avsluta dagens skrivpass med en mening som gör att du vet vad du ska börja skriva om nästa gång.

Här kommer en bild med 10 av tipsen. Den kan du låna och sätta på lämpligt ställe som påminnelse om du vill. Håll kreativiteten på topp, vänner!

tips-mot-skrivkramp

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *